BĚH

Trail/Skyrunning – běh po nezpevněném povrchu

Trail = cesta/pěšina s přírodním podkladem/nezpevněný povrch. Běh po takovém povrchu nazýváme „trailrunning“. Běh v přírodě nám šetří kolena, kotníky a samozřejmě si dáváme i více do těla, takže trénink je efektivnější. Pojďme si shrnout všechny výhody a nevýhody běhu po nezpevněných stezkách.

BĚH PO SILNICI vs. BĚH V TERÉNU

Všechno má své pro a proti. V čem je super běh po silnici a v čem běh v terénu?

SILNICE

PLUS: bezpečný běh ve stejném tempu, uhlídám dech, tempo, rychlost, běžím stále rovně

MÍNUS: monotónní, stagnuješ, nikam se neposuneš

TERÉN

PLUS: není to nuda, pořád musíš být ve střehu, více se nadreš (ano, to je plus! :-D)

MÍNUS: Musíš si dávat pozor, kam šlapeš, jsi ve větším nebezpečí.

Běh v přírodě po nezpevněném povrchu má oproti silničnímu běhu výhodu v tom, že není monotónní a hlavně nám dává pocit, že patříme do přírody. Zklidňuje nás, dýcháme čerstvý vzduch, jde o duchovní stránku věci a vnitřní klid. Proto tolik lidí začíná poslední dobou běhat spíš v přírodě než po silnicích.


TRAILRUNNING

Při trailovém běhu trénuješ především sílu, rychlost, koordinaci a vytrvalost.

  • Budeš silnější

Díky nerovnostem v terénu zatěžuješ své svaly střídavě a ne všechny naráz. Do kopce zatěžuješ především svaly přední strany stehen, hýždě a lýtkové svaly.

TIP: Trénuj do kopce!! --> naučíš tak své tělo pracovat ve vysoké intenzitě s nižší námahou. Tedy snížíš celkové zatížení svého těla (které je jinak dost velké, například při silničním běhu po rovince, kde musí pracovat stále dokola ty samé svaly: důvod křečí při maratonech).
  • Vytrénuješ svou koordinaci a rychlost

Všichni běžci většinou rádi běhají úsporně, tzn. v konstantním tempu s co nejmenší zátěží po rovince v klidu. Volí zkrátka „tempový běh“. Díky běhání do kopců se ti ale zlepší koordinace a také rychlost, protože neběžíš stále stejně rychle, ale tempo střídáš a musíš se přizpůsobit terénu.

  • Snížíš riziko poranění

Své šlachy, úpony a svaly zatěžuješ mnohostranně, tím pádem je posiluješ rovnoměrně a snižuješ riziko jejich poranění, které často vzniká při jejich přímém zatížení, třeba při maratonu. Navíc při trailu zatěžuješ více kotníky. To tě nutí s nimi správně pracovat, v terénu jsou zatěžovány přirozeněji a jejich správnou koordinací snižuješ možnosti poranění (např. distorze=vyvrtnutí jinak slabého kotníku).

  • Učíš se odolnosti, vytrvalosti a samostatnosti v terénu

Trailový běh učí člověka dokázat to, co dosud nedokázal. Ale ne to, co dosud NIKDO nedokázal. To je rozdíl! Vítězem je ten, kdo posouvá své vlastní hranice. V běhu se nedá srovnávat, protože vždy bude existovat někdo lepší než jste vy. Ale také budou existovat i horší, než vy :). Základ je bojovat sám se sebou. Tak to funguje vždy a všude :).

TIP: Chceš se zlepšit v trailu? --> Cvičení: zavři oči a balancuj na bosé noze 10-60s (10x každá noha). Trénuješ odolnost kotníků a taky koordinaci svalů. 

Tipy na trailové závody v Česku

Většina závodů je na stránkách extremnizavody.cz , kde ale najdeš hlavně ultratraily nebo skyrunning závody.

Nejznámnější české trailové závody:

  • 7 POHOŘÍ
  • HORSKÁ VÝZVA
  • BĚHEJ LESY
  • ZAPOMENUTÉ HORY
  • BESKYDSKÁ 7

Je jich samozřejmě mnohem více, ale já znám a nejčastěji vidím propagované tyhle. Letos se chystám běžet 3 z nich: 7 Pohoří, Horskou výzvu a Zapomenuté hory (ty jsem běžela už minulý rok a super).

Zapomenuté hory jsou spíš možná ultratrailový závod/ultramaraton přírodou.

Takže pokud jste si mysleli, že trailové závody jsou ty nejvíce husté závody v přírodě, tak se pletete :-D. Všechno má své stupně obtížnosti a stejně tak i běhání po nezpevněním povrchu.


SKYRUNNING

Jedná se o druh běhání/závodů většinou po hřebenech hor. Vyznačuje svobodu, volnost a soužití s přírodou. Jelikož se zpravidla jedná o běhání po těch nejvyšších horských stezkách, nazýváme ho „během v nebi“.

Má své různé disciplíny, které se stupňují dle obtížnosti a nadmořské výšky:

Level 1: SKYRACE

Závod dlouhý min. 20 km v nadmořské výšce minimálně 1300 m.n.m.

Level 2: SKYMARATON

Závod min. 30 km, převýšení aspoň 2000 m, může dosáhnout až 4000 m.n.m.

Level 3: SKYULTRA

50-99 km, převýšení 3200 m.n.m. a více.

Level 4: VERTICAL KILOMETR

Závod jen do kopce (magoři :-D), dlouhý max. 5 km, ale sklon kopce je minimálně 20%.

V ČR se tyto závody moc běhat nedají, protože nemáme tak vysoké kopce. V zahraničí to jede hodně – hlavně Italské a Rakouské alpy. Máme tu jednu asociaci po vedením pana Straky – ISF: International Skyrunning Federation, která od roku 2013 pořádá a zaštiťuje různé skyrunningové závody a akce v ČR:

  • Lysohorský Ultratrail
  • Salomon Ještěd Skyrace
  • Kilpi Beskydská osmička
  • Černá hora Skyrace
  • Winter Ještěd Skyrace

Klobouk dolů každému, kdo tohle uběhl/uběhne. Jsou to velice náročné závody, nejen fyzicky, ale také na psychiku. Sama se zatím na tyto závody nechystám, nicméně je to velká výzva a možná se jich jednou také zúčastním.


Běhejte v přírodě! Protože je to pohlazení po duši, zklidní Vás to a je to zdravější. Trénujte, mějte se rádi a buďte MIGNONE!

Vaše